مدیریت کتباخانه الکترونیک با Calibre

Calibre  مثل یک Media Player، تمام ایبوک‌های شما را مدیریت می‌کند. یعنی شما می‌توانید روی هارد خود یک مسیر برای Calibre مشخص کنید و این برنامه‌ بصورت خودکار بر اساس دسته‌بندی مشخصی (نام نویسنده) تمام ایبوک‌ها رو سازماندهی می‌کند. Calibre این کار را بر اساس متادیتاهای ایبوک انجام می‌دهد. متادیتا برای ایبوک اطلاعاتی است شامل نام نویسنده، ناشر، تاریخ نشر و…

وقتی یک ایبوک وارد Calibre می‌شود، یک تصویر برای روی جلد آن ساخته می‌شود. در نسخه آخر Calibre اطلاعات کتاب از سایت آمازون دریافت می‌شود و متادیتاها بروز می‌شوند. شما می‌توانید کتاب‌ها را توسط برچسب‌ها (Tag) دسته بندی کنید. یک کتاب می‌تواند چندین برچسب داشته باشد. این مشکلی است که در حالت عادی وقتی کتاب‌ها را با فولدر طبقه‌بندی می‌کنیم به ‌آن برمی‌خوریم. در طبقه‌بندی فولدری اگر موضوع یک کتاب گسترده باشد شما نمی‌دانید که کتاب را در چه فولدری قرار بدهید بهتر است. اما برچسب‌ها این موضوع را حل می‌کنند. شما حتی می‌توانید دسته‌بندی براساس نویسنده و ناشر هم داشته باشید که این امکان دسترسی به کتاب‌ها رو فوق‌العاده آسان می‌کند.

امکان دیگری که بسیار قابل اهمیت است، موضوع تبدیل کتاب‌ها برای ایبوک‌ریدرها است. شما می‌توانید کتاب‌ها را مثلا از فرمت PDF به فرمت EPUB که فرمت استاندارد ایبوک‌ریدرها است تبدیل کنید و البته این تبدیل می‌تواند براساس نوع کتاب‌خوان باشد. یعنی بسته به این‌که شما از نوک، آمازون کیندل، ایبوک‌ریدر سونی یا … استفاده می‌کنید می‌توانید نوع تبدیل را تنظیم کنید تا صفحات کتاب مطابق دستگاه مورد نظر تبدیل شود. Calibre حدود ۳۰ فرمت ایبوک‌ها را می‌شناسد.

Calibre تقریبا بیشتر ابوک‌ریدرها را می‌شناسد. به محض اتصال Calibre به کامپیوتر، این ابزار نوع دستگاه را تشخیص می‌دهد. شما می‌توانید از Calibre مستقیم کتاب‌ها را بر روی ایبوک ریدر خود منتقل کنید و Calibre لیست‌ کتاب‌هایی که منتقل شده‌اند را به شما نشان می‌دهد و آنها را از دیگر کتاب‌ها متمایز می‌کند.

با نصب این ابزار، یک Web Server شخصی روی کامپیوتر شما فعال می‌شود و شما می‌توانید به کتابخانه خود از طریق وب هم دسترسی داشته باشید. البته به شرط انجام تنظیمات شبکه‌ای مناسب برای دسترسی از طریق وب.

 

دانلود کن

همچنین ببینید

مرورگر brave

دانلود مرورگر Brave

Brave به عنوان مرورگر رایگان و متن باز یک ماموریت برای اصلاح وب است. درواقع، چیزی …

یک نظر

  1. سلام، آیا شما ، می دونید چطور میشه متون فارسی رو با این نرم افزار از راست به چپ تنظیم کرد؟ ممنون میشم توضیح بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.